Nederland maakt kennis met grote variëteit aan smaken in Nederlands Bier

Datum: 27-05-2019Met duizenden bezoekers tijdens de Nederlandse Brouwerijdagen, waarbij 74 brouwerijen hun deuren openden voor het publiek, in de Week van het Nederlandse Bier 2019 succesvol afgesloten. Ruim een week stond het bier van eigen bodem centraal en konden bierliefhebbers door heel het land genieten van Nederlands bier tijdens o.a. proeverijen, biermenu’s, biervaarten, bierwandeltochten en bierfestivals. De 8e editie stond nog meer in het teken van proeven en ontdekken, bezoekers deden kennis op tijdens de tientallen masterclasses en workshops en kwamen meer te weten over het brouwproces tijdens brouwdemo’s en presentaties. Het Nederlandse Bierproeffestival in Den Haag verzorgde van 16 t/m 18 mei de aftrap van de ‘Week’ en trok dit jaar 6500 bezoekers. Tijdens de opening werd tevens de Mitra Award voor het ‘Beste Bier van Nederland 2019’ uitgereikt, onderdeel van de Dutch Beer Challenge. La Trappe tripel van Bierbrouwerij de Koningshoeven ging er met de felbegeerde titel van door en mag zich dit jaar het beste bier van Nederland noemen. Tot slot is er dit jaar voor het eerst een megacollab gebrouwen waarbij 42 brouwerijen in duo’s maar liefst 21 verschillende en gloednieuwe bieren hebben gebrouwen.

Dyann van Alderen, voorzitter van de Week van het Nederlandse Bier: “De diversiteit van Nederlands bier is de afgelopen tien dagen ten volle uitgelicht. De bierdrinker heeft de afgelopen Week kennis mogen maken met een veelheid aan biertypes en variëteit aan smaken. De Nederlandse biersector heeft zich bewezen. De landelijke Pubquiz was wederom een groot succes. Ook hebben diverse restaurants samengewerkt met de plaatselijk slijter, om een unieke combinatie te maken tussen bier en food. Zo zijn er bierwandelingen en speurtochten georganiseerd. Tot slot hebben een flink aantal bierliefhebbers hun favoriete brouwerij bezocht afgelopen weekend tijdens de Nederlandse Brouwerijdagen. Kortom in de Week was het bier wat de klok sloeg. We kijken nu al uit naar de negende editie!”

Binnenkort kondigt de Stichting Week van het Nederlandse Bier de nieuwe data aan voor de negende editie in 2020.

« Terug naar het nieuws-overzicht


Bekijk meer nieuws in ons nieuwsarchief

Week van het Nederlandse Bier

Alle partijen in de biersector werken samen om voor de Nederlandse bierconsument dé ‘Week van het Nederlandse Bier’ te organiseren die plaatsvindt van 16 tot en met 26 mei 2019.
Bekijk activiteiten